Wat is Google Analytics?
Met behulp van Google Analytics kun je inzicht krijgen in de bezoekersstatistieken en het gedrag van de bezoekers op jouw website. Dit kan erg behulpzaam en interessant zijn als je je website wilt optimaliseren, bijvoorbeeld voor SEO of voor succesvolle marketing campagners.
Een aantal gegevens die je m.b.v. Analytics zou kunnen achterhalen:
- Vanaf welke bron zijn ze op je website gekomen?
- Welke zoekwoorden zijn er gebruikt?
- Hoe groot is het percentage terugkerende bezoekers?
- Wat is de bounce-rate van je homepage?
- Wat zijn de percentages voor mobiele- en tabletgebruikers?
- Hoe lang blijven ze gemiddeld op je website?
- Welke pagina’s binnen je site worden het meest bezocht?
Zijn de bezoekersaantallen en -gegevens betrouwbaar?
Helaas zijn de gegevens niet altijd even betrouwbaar. Vaak zijn statistieken ‘vervuild’ door (referral) spam. Je website wordt dan niet bezocht door menselijke gebruikers maar door (spam)bots. Dit kun vrij makkelijk herkennen, onder andere door vreemde links bij Referrals en bij de Taalinstellingen.
Bezoekers uit China, Rusland, India en VS?
Ook als je op de geografische kaart bekijkt waar je bezoekers vandaan komen, zie je vaak ‘bezoekers’ uit de VS, China, Rusland, India etc. Voor een Nederlandstalige website met een Nederlandse doelgroep is de kans groot dat het buitenlandse spambots zijn.
Hoe kun je deze Google Analytics Spam voorkomen?
Helemaal voorkomen is helaas niet mogelijk. Gelukkig kun je de valse resultaten er wel grotendeels uitfilteren. Dit kan door het aanmaken van filters. Je krijgt dan een veel realistischer beeld van de bezoekersstatistieken, die voor jouw website ook echt van belang zijn.
Hoe kan ik deze Analytics Filters instellen?
In instellen van de Google Analytics Filters is niet eens zo moeilijk. Er zijn veel tips en uitleg over te vinden. Een goede handleiding voor het instellen van Analytics Filters is die van Bloosem, een marketingbureau uit Utrecht. Zij hebben een duidelijk stap-voor-stap uitleg geschreven over het aanmaken van filters. Ook worden daar kant-en-klare filterpatronen (bekendste bronnen) voor Referral spam genoemd. Deze kun je zo kopiƫren en gebruiken voor je eigen filters. Handig!
De uitleg over Google Analytics Filters kun je hier vinden.